- Na czym to polega?
Na całym świecie przedsiębiorstwa przeznaczają coraz większe środki na zlecanie
zarządzania dokumentami
(księgowymi, płacowymi, prawnymi itp.) firmom zewnętrznym.
To jest
właśnie Outsourcing czyli delegowanie
na zewnątrz firmy czynności niezwiązanych z głównym
profilem działalności.
Outsourcing ma różne oblicza.
Począwszy od prostych projektów
usprawniających procesy biznesowe powodujące obniżenie kosztów po
skomplikowane projekty,
które prowadzą do powstania organizacji wirtualnej.
Dla przykładu w U.S.A. i Europie zachodniej firmy najczęściej decyduję się na outsourcing
działu
IT - 30%
kadr - 16%
dystrybucji i logistyki - 14%
oraz księgowości i finansów - 11%.
- W jakich sytuacjach się go stosuje?
Tradycyjny outsourcing stosowany jest w sytuacjach, gdy dostępne zasoby zewnętrzne są wyższej jakości
lub tańsze
od wewnętrznych Dla firmy najważniejsze jest realizowanie misji i skoncentrowanie się na strategii.
Można nim objąć proste funkcje uboczne, np. sprzątanie, ochrona czy catering lub pomocnicze wspierające strategię,
np. finanse, kadry, obsługę klienta. Ale trzeba pamiętać o tym, żeby działy o znaczeniu strategicznym pozostały
w firmie.
- Jakie przyniesie nam korzyści:
Jest to układ partnerski, w którym obie strony walczą o jak najlepsze funkcjonowanie rynku.
Outsoursing pozwala się skupić na kluczowych dla firmy zadaniach, co wpływa na jej wydajność.
Dzięki niemu przedsiębiorstwa oszczędzają, bo nie muszą inwestować w pracowników, w technologie i
dodatkowe metry
powierzchni biurowej. Decyzja o takim wyborze zapada także dlatego że same przedsiębiorstwa
nie mają możliwości
prowadzenia takiej działalności. Częste zmiany w pracy, ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnych,
a co za tym idzie,
konieczność stałego śledzenia przepisów i dostosowywania się do nowych wymogów stwarza
konieczność zatrudniania
wykwalifikowanej kadry specjalistów i powiększa koszty przedsiębiorstwa.
Skuteczniejszym i tańszym rozwiązaniem jest
przekazanie tych funkcji zewnętrznym specjalistom.
Reasumując Outsourcing to:
-obniżenie kosztów, ponieważ firma nie przeznacza funduszy na stworzenie i utrzymanie stanowisk pracy,
na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne itp.
-powierzenie części organizacji grupie fachowców,
którzy umiejętnościami i doświadczeniem przewyższają naszych pracowników,
-większa stabilność opieki nad powierzonym majątkiem i funkcjami organizacyjnymi firmy
-brak uzależnienia od choroby czy urlopu
-możliwość korzystania z usług ekspertów o dużym doświadczeniu
i fachowości
-możliwość obejścia blokady etatów (specjalista zewnętrzny korzysta ze stanowiska pracy
i oprogramowania firmy
outsourcingowej
)
-bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy
-przy współpracy z firma zewnętrzna nie liczy się godzin nadliczbowych, a jeśli istnieje taka potrzeba
pracuje się również
w soboty i niedziele.
-łatwy dostęp do najnowszych technologii informatycznych
-możliwość dostępu do osiągnięć z dziedziny zarządzania i organizacji
-pozwala utrzymać pożądany poziom etatów,
zapewniając wystarczającą liczbę odpowiednio wykwalifikowanego personelu
-pomaga w zwiększaniu wydajności
wszystkich komórek organizacyjnych firmy, dzięki oddelegowaniu czasochłonnych zadań
na zewnątrz.
-
Gdy już się zdecydujesz:
Przed podjęciem decyzji o współpracy z firmą outsourcingową warto sprawdzić partnera i upewnić się czy:
-partner może okazać się referencjami i certyfikatami, które potwierdzają wysoką jakość oferowanych przez niego usług
-gwarantowana jest poufność i bezpieczeństwo informacji oraz danych (np. o pracownikach firmy czy klientach), którymi będzie zarządzał, a także łatwy do nich dostęp
-współpraca przyniesie firmie korzyści w postaci redukcji kosztów, podniesienia jakości zarządzania dokumentami i nie spowoduje konieczności drastycznych redukcji kadrowych w firmie,
- wydatki na współpracę można zaplanować na 1-3 lata z góry, a więc czy są one przewidywalne (co przemawia za),czy też są zmienne i można się spodziewać nagłych podwyżek (co przemawia przeciw).